DOMinerend

27 juni 2016 - Trier, Duitsland

Na het treintje lopen we richting de Hauptmarkt. Hier schijnt altijd de Kerstmarkt te staan in december. Dat begrijp ik wel, het is een ideaal plein hiervoor. Ruim ook. De huizen die aan de Hauptmarkt staan, zijn echt de moeite van het bekijken waard. Afwisselende architectuur uit vele eeuwen. Elke keer zie je wat nieuws. We zien in de verte de Keizerlijke Troonzaal liggen, hier kwamen we ook al met het treintje langs. Het is een enorm gebouw, gebouwd rond 300.

Inmiddels hadden we wel weer zin in wat. Dus we strijken neer in het volgende koffie-café; BistroVital. Hier hebben ze ook alcoholvrije en alcoholrijke likeurtjes voor in de koffie. Wij hebben toen op onze huwelijksreis in Wenen een Latte Bailey’s gedronken en dat vonden we toen heel lekker. Hier kennen ze die ook, dus wij weten wat we willen. Sietse zegt ineens tegen me: “Je wordt begluurd.” Ik snapte niet hoe dat kon, maar ineens zag ik het ook. Er lag een hond onder het tafeltje naast ons naar me te kijken. Sietse was in vorm, want daarna zei hij: “Je zit met je hoofd in Afrika.” Weer begreep ik het niet. Blijkt er boven mij een gedeelte van de wereldkaart te hangen en ik zat onder Afrika. Tja, lachen met Sietse, deel 2. Veel grappiger wordt het niet.

Daarna lopen we richting de Dom en de Onze Lieve Vrouwekerk. Wat een imposante kerken zijn dat, zeg! Sietse wordt er stil van en zucht eens diep. Ik vraag wat er is, maar hij blijkt onder de indruk te zijn. Dat kan ik me voorstellen, want het is prachtig. We besluiten ook binnen te kijken. Eerst naar de Dom. Wat is hier veel te zien. In elk hoekje is weer een nieuwe en bijzonder tafereeltje. Ik geloof niet dat ik eerder zo’n kerk heb gezien. Volgens mij kom je na een hele dag rond kijken nog steeds nieuwe dingen tegen. Nog een beetje onder de indruk, zijn we de OLV-kerk ingegaan. Ook mooi om te zien, maar we hadden het beter andersom kunne doen. Dit valt dan een beetje tegen. Toch vond ik de glas-in-lood-ramen erg bijzonder. Na deze bezoeken zijn we even naar de Tourist Information van de Dom gegaan. Daar hebben we een video en een boekje gekocht over de Dom. Dan kunnen we in Nederland lekker terug kijken.

We zijn erg onder de indruk van Trier. Wat een bijzondere stad! Ik wil zeker nog een keer terug. Wel verkopen ze hier veel zoete dingen, waar ik dan wat minder gek op ben. Maar eigenlijk is dat in heel Duitsland zo. We gaan nog even langs de Kaufhof, altijd leuk die warenhuizen, en daarna was de energie op.