Europese glorie

21 juni 2016 - Schengen, Luxemburg

De dag is goed begonnen. Ik kon moeilijk wakker worden, maar ik voel me bijna weer de oude. We gaan vandaag richting Luxemburg. Een mooie startplaats vinden wij Schengen, op het drielandenpunt van Luxemburg-Duitsland-Frankrijk. Wij hadden geen idee dat het Schengen-akkoord van het vrij reizen van de plaats Schengen kwam. Eerlijk gezegd wisten we ook niet dat er een plaats was dat zo heette. In Schengen is een Europees museum. Daar willen we graag heen.

Het is eigenlijk wel ironisch dat wij twee dagen voor het Brexit-referendum even voelen in het hart van Europa te staan. Toch wel mooi. We kunnen de ingang van het museum niet vinden, maar aan de overkant langs de Moezel staat een Tourist Information. Dan hoppen we daar even naar binnen, zij weten vast meer. Het dak van het Europees museum is eerder ingestort en daarom is het museum tot het einde van het jaar gesloten. He bah! Nu hebben we niks geleerd over hoe het Schengen-akkoord tot stand kwam. Gelukkig vertelt mijn folder dat er speciaal voor Schengen is gekozen, omdat het een snijpunt is van drie landen, maar eigenlijk belangrijk is voor vijf landen: De Benelux, Duitsland en Frankrijk.

Voor het museum ligt een plein waar je allemaal stenen ziet met alle landen die in de Europese Unie zitten. Natuurlijk hebben wij Nederland even opgezocht en gefotografeerd. Ook staan er grote pilaren met sterren op dit plein. Elke ster geeft een weergave van een land. Je herkent ze allemaal snel. De Nederlandse ster bestaat natuurlijk uit een klomp, een Zeeuws meisje en een tulp. Leuk gedaan!