Tweetalig tweelingdorp

14 juni 2015 - Dinxperlo, Nederland

Tijd voor ons eerste autotocht. Tot nu toe hebben we praktisch alles fietsend gedaan, maar met de auto komen we net wat verder. We willen richting Dinxperlo rijden. Dinxperlo vormt samen met het Duitse plaatsje Suderwick een aaneengesloten bebouwing, oftewel een tweelingdorp. De grens wordt voor het grootste gedeelte langs de Heelweg/Hellweg gevormd. Dat betekent dus dat de ene kant van de straat Nederlands is (de even kant) en de andere kant Duits (de oneven kant).

We konden het niet gelijk vinden, die grens. We waren ook op zoek naar een snackbar. Maar als je iets zoekt, vind je het niet gelijk. Uiteindelijk vonden we op een plein Eetcafe/Imbiss 'De driesprong'. Dat lijkt wel wat. We parkeerden op het plein. Mijn vader stapte uit en zag een kunstwerk. Hij liep er naar toe om te kijken wat het was. Ik heb het gefotografeerd, het was dus het teken van aanwezigheid (?). Ook stonden de Sint-Liboriuskerk en het Grensmuseum op dat plein.

De snackbar was in Nederlandse handen. Wel stonden er ook Duitse specialiteiten op de kaart, zoals de braadworst en de schnitzel. Ook kreeg je bij een menu zuursalade. Erg grappig om te zien hoe dat wordt gecombineerd in zo'n grensplaats.

1. Sietse:
    15 juni 2015
    Die snackbar had zeker ook currywurst of niet? Mmmm water loopt me al door de mond slurp...;-)
  2. Martina:
    17 juni 2015
    De curryworst heb ik niet gezien, Sietse. Wel braadworst en schnitzel.