Zwarte Poort

27 juni 2016 - Trier, Duitsland

We zagen vanaf het terras de Porta Nigra, de oude Romeinse Stadspoort in Trier. Daar lopen we even naar toe. Voor de Porta Nigra staan een heleboel groepen met kinderen. Er is duidelijk een schoolreis/studiedag aan de gang vandaag. Naast de Porta Nigra zit een Tourist Information. We hadden van mijn bekende gehoord dat je daar een folder ‘Trier in een dag’ kon kopen. Zo’n folder wilden we wel hebben, want daar zit informatie in en een stadsplattegrond. En dat allemaal in het Nederlands. Heel handig, want zo hebben we geen gids nodig.

We hebben verder nog niet naar de folder gekeken, maar besluiten eerst naar de bank te gaan. We kunnen inmiddels wel weer wat cash gebruiken. Maar eerst maken we even een filmpje voor de Porta Nigra. We kennen iemand die wel een glimlach kon gebruiken, dus hebben we even een leuk filmpje van onszelf voor de Porta Nigra gestuurd. Handig dat je tegenwoordig zo makkelijk filmpjes kunt maken. Video’s maken is helemaal hot. We hebben ook een bank gevonden, dus we kunnen weer dingen doen. Dan zien we voor de Porta Nigra een treintje staan dat je langs alle bijzondere plekken rijdt. Dat vonden wij een leuk idee, dus springen we daar in. Nou ja, we stappen rustig in. :D

Dit treintje heet de Römer Express en voert ons langs alle belangrijke hotspots in Trier. We zijn in de oudste stad van Duitsland en dat is te zien. We zien gebouwen uit de tijd van de Romeinen, de Middeleeuwen, de Renaissance en de Barok. Bijzonder, dat kennen we in Nederland volgens mij ook niet. We zien veel verschillende bouwstijlen, maar ook geschiedenis van het Christendom en het Jodendom. Wat een verscheidenheid in één stad! Zo’n treintje gaat natuurlijk veel te snel langs alle hoogtepunten, maar we hebben een indruk. Het is duidelijk dat je voor Trier wel een paar dagen kunt uittrekken om alles goed te zien. Die tijd hebben we niet.

Sietse fotografeert tijdens de rit de rechterkant en ik de linkerkant. Zo missen we niets. Ik probeer Sietse nog op de foto te zetten, maar die foto’s worden niet zo mooi. Blijkbaar is dat aan mijn gezicht te zien, want een man achter mij reageert gelijk: “Valt het tegen?”. Ja, het viel tegen (dat zei ik ook), ik heb die foto’s maar gewist. Grappig dat zo’n man dat ziet en reageert. Ik hou er van. Later heb ik nog wel een leuke foto kunnen maken. Fijn dat er ook een Nederlandse rondleiding was in het treintje, ook al kon ik niet alles horen wegens omgevingslawaai.

1. Ina:
    27 juni 2016
    Ja leuk hè in dat treintje. Bij die Porte Nigra hebben wij toen zo'n heerlijke sorbet gegeten. Vonden jullie Trier ook mooi?
  2. Sietse:
    27 juni 2016
    Ik reageer maar ff, want Martina is druk verhaaltjes aan het typen. Vandaag hebben we genoten van Trier. Prachtige gebouwen met hele mooie gevels. Ik ben eerder in Trier geweest, maar ik kon me er niks meer van herinneren. Dus het was echt een hele belevenis.