Door Duitsland met de trein

16 september 2016 - Berlijn, Duitsland

Het is een heel gedoe om met de warme dranken en de bagage in de trein te komen, maar het lukt ons. Dit keer besluiten we gelijk op de goede plaatsen te gaan zitten. Waarschijnlijk besparen we onszelf dan een hoop gedoe. We hebben stoel 31, 32, 33 en 38. Dat blijkt dus naast elkaar te zijn. Je zou het niet zeggen. Dit keer zitten we achterstevoren.

Sietse en ik genieten samen van de heerlijke beker thee. Daar knappen we van op. Daarna word ik moe en besluit even de ogen dicht te doen. Binnen tien minuten ben ik weer klaar wakker. Er zitten twee ouders met een baby in de trein en die man is voortdurend onrustig. Hij kan niet stil blijven zitten. Ook stoot hij Sietse steeds aan in het looppad. We proberen het maar een beetje te negeren. De treinreis verloopt verder rustig. Sietse is ook een beetje vermoeid en probeert zijn ogen dicht te doen. Elke keer is hij weer klaar wakker. Ik zit lekker rustig te typen.

We maken een langere stop in Bad Bentheim om de locomotief in een Nederlands exemplaar te vervangen. De trein staat echt stil en daardoor is de airconditioning ook gestopt. Helaas wordt het daardoor heel warm. We zijn inmiddels allemaal gaar, maar dat wordt op deze manier nog veel erger. Gelukkig is het niet zo heel ver meer naar Almelo. Nog even volhouden…