Op de foto met soldaten

15 september 2016 - Berlijn, Duitsland

Onze laatste dag starten we bij Checkpoint Charlie. We gaan dit keer met een andere bus, maar dan stappen we voor de deur uit. Nou ja, dan moet je natuurlijk wel bij de goede halte uitstappen. Wij stapten een halte te vroeg uit en liepen verder naar de straat waar we moeten zijn.

Checkpoint Charlie is het vroegere wachthokje op Amerikaans grondgebied waar je kon oversteken naar Oost-Berlijn. Natuurlijk ging dat niet zomaar. Midden in de straat staat nog een kopie van het wachthokje. Hier staan twee figuranten als soldaten met de Amerikaanse vlag. Met deze mannen kun je voor 3 euro op de foto. We hebben Wiepie aangespoord om dit te doen. Ze wil graag een fotoboek maken van deze reis en dan heeft ze een leuke foto om aan het boek toe te voegen. Ze kreeg een pet op en stond tussen deze twee mannen.

Verder zie je hier hordes toeristen, want het is echt een herinnering aan de tijd van de Berlijnse muur. De hele straat zit ook vol met souvenirshops. Je kunt hier allerlei herinneringen aan Berlijn kopen. Op de hoek van de straat zit het Haus am Checkpoint Charlie. Hier kun je wat drinken, kaartjes kopen voor het Mauermuseum en natuurlijk enorm veel souvenirs.

Het Mauermuseum zit daarnaast. Hier kun je meer zien en leren over de geschiedenis van de Berlijnse muur. Wij besloten met elkaar dat we niet de tijd namen om daar naar binnen te gaan. We hebben nog genoeg op het programma staan.