Borgmanroute in Bredevoort Boekenstad

17 juni 2015 - Bredevoort, Nederland

Het leek mij erg interessant om door het oude stadje Bredevoort te wandelen om de geschiedenis te zien. Daarom gingen mijn vader en ik vanmiddag een 3 km lange wandeling door de historische stadskern doen. We begonnen eerst bij de VVV in Bredevoort om een route uit te zoeken.

De vrouw die bij de VVV zat, was erg enthousiast, ons een beetje teveel. Als wij een winkel binnen lopen, kijken we graag eerst wat rond. Wanneer ik vragen heb, dan hoor je die. Bij deze mevrouw kreeg je niet de kans om rustig te kijken. Wat ik ook zei, ze bleef ons dingen vertellen. We hebben uiteindelijk de goedkoopste gekozen, we blijven zuinige Hollanders.

Buiten zijn we gelijk aan de route begonnen. Mijn vader en ik kunnen goed kaart lezen en routes volgen, maar we konden in het begin niet duidelijk krijgen welke kant van de kerk we nu langs moesten. Gelukkig vonden we toch het juiste punt. Ik kan heel veel vertellen over de route, maar ik weet niet of dat nu interessant is. Foto's zeggen meer dan woorden.

Bredevoort bestaat uit veel oude panden uit de 17e, 18e en 19e eeuw. De stadskern is bijna helemaal monumentaal. Verder zijn er veel kunstenaars-, antiek en curiosa- en boekenwinkeltjes. Bredevoort is sinds 1993 boekenstad van Nederland. Je ziet buiten ook op allerlei plekken boekenkasten staan, waar je een boek kan uitkiezen voor 1 of 2 euro. We hebben ook nog oude schoolplaten gezien in een winkeltje.

Onze wandeling ging ook nog langs de molen 'Prins van Oranje', waar ik al eerder over schreef. Dit keer was de molen werkend en stond er iemand bij de molen. We zijn de heuvel op gelopen en toen naar boven de molen in. Daar had je een mooi uitzicht. We hebben uitleg gekregen van iemand die daar vrijwilliger is voor de toeristen. Mijn overgrootvader aan mijn vaders kant was een molenaar, dus mijn vader vond het machtig interessant.

Na het bezoek aan de molen was onze wandeling bijna klaar. Daarna zijn we weer op de fiets gesprongen en naar de supermarkt gefietst. We hebben even wat te drinken en te eten gehaald en hebben het lekker zittend op een bankje op gegeten. Tijd om weer naar mijn moeder te gaan. Thuis ging de BBQ aan.