Potsdam City Tour

14 september 2016 - Berlijn, Duitsland

Het is nog steeds prachtig weer in Berlijn. We besluiten dus ook op het bovendek van de bus te zitten. De zon is niet meer zo scherp, dus we denken dat het wel kan. We krijgen een headset mee om te kunnen luisteren naar de informatie. Ik besluit de tour in het Engels te ondergaan, want dat is voor mij toch het meest makkelijk. Je hoort een mannen- en een vrouwenstem met elkaar praten over wat ze tegen komen in Potsdam. Leuke opzet!

We beginnen met het Filmmuseum, waar je ook nog een film kunt kijken. Het ziet er mooi uit. Daarna komen we op de Luisenplatz. Een prachtig plein met een grote fontein en aan de zijkant staat de Brandenburger Tor. Nee, niet dezelfde als die in Berlijn, maar een hele andere en kleinere versie. Raar eigenlijk dat die poorten exact dezelfde naam hebben.

Vervolgens rijden we langs de Hollandse wijk. Dit is wel bijzonder voor ons Nederlanders. Alle huizen zijn van baksteen gemaakt en lijken echt op Nederlandse huizen, zelfs met oude gevels op de daken. Deze huizen werden gebouwd om Nederlandse immigranten op te vangen en zich thuis te laten voelen in de 18e eeuw. Het ziet er heel herkenbaar uit. Tegenwoordig zitten er veel winkels en cafés. Toch een leuk stukje geschiedenis.

We rijden naar de brug waar ook de Berlijnse muur liep. Je ziet er weinig van, maar je kunt wel prachtig over het water kijken. Je ziet de mooiste huizen. Ook zie je Babelsberg, dat schijnt ook wel het Hollywood van Europa te heten. Inglorious bastards is hier bijvoorbeeld opgenomen. Daarna rijden we langs nog een mooi paleis en slot. De stijl van de bouwwerken verandert en je rijdt ineens door Rusland. Oude gebouwen van de KGB, maar ook Russische huizen. Een heel apart gezicht.

Het blijkt dat het mooiste gedeelte nog moet komen. We komen nu daar de parken van Potsdam, waar prachtige paleizen, sloten en gebouwen staan. Het meest statige van allemaal was toch het Neues Palais. Weer aangekomen bij het station zijn we nog wat overweldigd door alle pracht en praal die we hebben gezien. Wat een totaal ander gebied is dit in vergelijking met Berlijn.

Op het centraal station hebben we de toiletten even opgezocht. Voor een station waren die erg schoon. In Nederland ziet het er vaak minder uit. We zien dat de trein pas over 25 minuten gaat, terwijl we snel kunnen opstappen op de S-bahn. Willem stelt voor eerst een ijsje te eten, want we staan toevallig voor een ijsbar. Een lekker bolletje ijs in een ijshoorn en we lopen verder. We hadden nog veel tijd om te wachten, dus we besluiten in de S-bahn te stappen. Sietse en Wiepie gaan met de lift en Willem en ik met de roltrap. Op het perron zien wij dat we bijna kunnen vertrekken, maar onze partners waren in geen velden of wegen te bekennen. We konden gelukkig nog net op tijd allemaal in de wagon springen om weg te gaan.