Het buitenverblijf van Berlijn

14 september 2016 - Berlijn, Duitsland

Het doel is Potsdam. Potsdam is eigenlijk het Versailles van Parijs. Toch is het een stad op zich. We hebben van een aantal mensen gehoord dat het de bezichtiging waard is, dus we gaan hier vandaag naar toe. Eerst maar weer met lijn 100 naar het treinstation Zoölogischer Garten. Vanaf daar willen we de trein richting Potsdam nemen. Dat ritje zou 20 minuten duren.

Op het station Zoölogischer Garten aangekomen, gaan we op zoek naar de trein. We hebben daar nu de bus, de metro en de S-bahn genomen, maar nog nooit de trein. We kunnen echter de perrons voor de trein niet vinden. We besluiten daarom de S-bahn te nemen, want die gaat ook naar het centraal station van Potsdam. Soms gaat het er niet om hoe je er naar toe gaat, als je er maar komt.

In de wagon van de S-bahn is het verschrikkelijk warm. In eerste instantie zitten we in de zon. Ik besluit dat ik liever aan de andere kant zit. Dit scheelt enorm. De wind voel je een beetje als we rijden, maar zodra we stilstaan is het bloedheet. Ik merk dat ik met mijn wagenziekte enorm moet oppassen. Het voelt allemaal heel naar. De rit naar Potsdam lijkt daarom heel lang te duren. Toch komen we uiteindelijk aan en ik ben gelukkig niet echt beroerd geworden.

Ik voel me wat slapjes als we op het station van Potsdam staan. Ik stel voor om iets te eten. We gaan bij een eettentje zitten, waar ze allemaal Duitse snacks verkopen. Iets kleins gaat er wel in en dan heb ik weer genoeg energie om door Potsdam te wandelen.

Eenmaal buiten het station zien we dat alles veel verder uit elkaar ligt dan wij dachten. Wandelen leek ons niet zo goed idee. We zoeken naar een manier om toch iets van Potsdam te zien, maar we komen er niet uit. Bij het zien van een bushalte besluiten Sietse en Willem daar naar toe te lopen. Het blijkt dat er een bus Potsdam City Tour komt. Daar rijd je in 1 uur en 45 minuten de stad rond en kun je overal uitstappen. Het enige probleem is dat het de laatste bus van vandaag is, dat we wel kunnen uitstappen, maar niet meer opstappen. We besluiten gewoon de hele weg in de bus te zitten en daardoor toch een glimp op te kunnen vangen van Potsdam.