Brandenburger Tor

13 september 2016 - Berlijn, Duitsland

Na dat geld uitgeven, zijn we maar snel verder gelopen. Er zijn ook veel ambassades te vinden aan Unter den Linden. Het ene gebouw nog mooier dan het andere. Het lijkt wel een competitie tussen Rusland, Frankrijk, Verenigde Staten, Groot Brittannië en Italië. De ambassades van Frankrijk en de Verenigde Staten liggen naast de Brandenburger Tor aan de Pariser Platz. Natuurlijk zit de Franse ambassade daar.

Inmiddels staan we dus voor de Brandenburger Tor. Ook al weer zo groot. Mijn vader vertelde al dat hij de Brandenburger Tor een hoogtepunt vond, maar dat kan ik nu beamen. De poort is hoger en dieper dan ik verwacht had. Daarop de strijdwagen met de gevleugelde overwinnaarsgodin Victoria met vier paarden. Het ziet er krachtig uit. Het symbool voor de onverzettelijkheid van de stad en misschien wel van heel Duitsland.

Er stonden wat bankjes aan de Pariser Platz. Ik had inmiddels wel even zin om lekker rustig te zitten en even wat lekkers te knabbelen. Het is heerlijk om daar te zitten, want je ziet drommen toeristen voorbij komen op verschillende manieren. Met gids, zonder gids, op de fiets, te voet, in een koets met paarden, in een koets met motor, op de segway, op een trapfiets, in de tuktuk. Voor elke toerist wat wils. Erg leuk om te zien.

Sietse en Wiepie zijn nog op zoek gegaan naar toiletten. Volgens de Tourist Info zit die aan de andere kant van de Brandenburger Tor. Hij kreeg mee dat je ze niet kon missen. Ze hebben die toiletten nooit kunnen vinden. Andere mensen nog gevraagd, maar niemand wist het. Wiepie moet het nog maar even ophouden. We hebben lekker nog even gezeten en dat was erg ontspannen.