Monumenten van de oorlog

13 september 2016 - Berlijn, Duitsland

Als je door de Brandenburger Tor loopt, dan zie je de Siegesaüle in de verte. Dat is nog wel twee kilometer lopen, dus daar beginnen we niet aan. Rechts zie je een gedeelte van de Rijksdag. We besluiten dus ook daar langs te lopen. We hebben het gebouw al op een aantal manier gezien, maar we hebben er nog niet voor gestaan. De Rijksdag is immens. Je weet niet waar je moet kijken. Er wordt strenge bewaking uitgevoerd bij de Rijksdag.

Het is ook mogelijk om de Rijksdag in te gaan, maar dan wordt er een veiligheidscheck gedaan. Ons werd aangeraden om gelijk een bezoek aan de Rijksdag te regelen. We hebben bij onze aankomst gelijk gevraagd of er een plaatsje was om de Rijksdag van binnen te bekijken, maar er was geen plaats meer. Toch vinden we er voor staan al heel indrukwekkend.

We lopen richting het park Tiergarten, waardoor je weer langs de Brandenburger Tor komt. In dat park zien we ineens een gedenkteken in een zijgedeelte van het park. Ik zie de aankondiging; Gedenkteken voor de slachtoffers van het nationaal socialisme. Je ziet daar een grote ronde bak met water en verder niets. Sietse zegt: “Dit betekent helemaal niets.” Op dat moment zie ik dat er namen op de stenen rondom dat water staan. Ik herken de namen van de plaatsen van concentratiekampen. Indrukwekkend hoeveel plaatsnamen er zijn door heel Europa. Ineens word je met je neus op de feiten gedrukt.

Nu snap ik dat rimpelloze water ook veel beter. Er heerst rust en stilte. In een hoekje liggen nog bloemen. Er worden hier blijkbaar nog steeds bloemen gebracht. Terwijl ik weg loop van het monument, begint een straatmuzikant te zingen. “You are so beautiful…To me. Can’t you see?” Een dubbele betekenis heeft dat op dit moment, maar het heeft ook iets prachtigs.

Willem wilde heel graag bij het Joodse monument kijken. Er staan daar 2711 betonzuilen die voor de omgekomen Joden in de Tweede Wereldoorlog staan. Natuurlijk zijn er 6 miljoen Joden omgekomen in de oorlog, maar 6 miljoen betonzuilen is misschien wat veel. Als je er naar kijkt, dan geeft het wel het grote aantal slachtoffers aan. Dat geeft een heftig beeld.