Café Mocha

13 september 2016 - Berlijn, Duitsland

Daarna lopen we de kerkzaal uit. Aan de zijkanten stonden praalgraven. Voor die tijd erg extravagant, denk ik. Ik vond het niet zo mooi. Onderin de kerk is een grafcrypte, maar we voelen er allemaal niet veel voor om dat uitgebreid te bekijken. Je kunt ook naar boven. Er is een 270 treden tellende trap, waarna je een fantastisch uitzicht hebt over de Berlijnse binnenstad. Dat klinkt prachtig, maar 270 treden is een hele klim.

We doen de eerste trap van 80 treden om van bovenaf de kerkzaal in te kunnen kijken. Dat was leuk om te zien, maar we merkten al dat het een behoorlijke klim was. Met elkaar besluiten we dat we daar niet aan beginnen. We willen nog meer doen vandaag. Ons besluit wordt opgevangen door twee Nederlandse vrouwen en zij vertellen ons dat het echt de moeite waard is. Wij raken hier niet door beïnvloed. We gaan weer naar beneden.

Beneden hebben ze nog een Dom Museum en een Dom Café. We besluiten koffie te drinken bij het Dom Café. Eerst wilde ik graag Latte Macchiato, maar dat hadden ze hier niet. Wel stond er Café Mocha op de menukaart. Dat lijkt me wel wat. Sietse en Wiepie doen met mij mee en Willem zit lekker aan de cappuccino. Wat hebben we genoten van deze traktatie. Uiteindelijk hebben we hier twee uur gezeten en er nog één genomen. Het was op het heetst van de dag en hier zaten we lekker cool. We hebben hier goede gesprekken gehad.

Na die tijd wilden we ook nog graag bij het Dom Museum kijken. We zagen prachtige dingen. We hebben zelf een boekje over Berlijn & Potsdam gekocht met dvd. Ook hebben we Willem en Wiepie een ander boek cadeau gegeven. We hebben nog een goede plattegrond van Berlijn gekocht. Er lagen ook hele mooie kruisjes voor aan je nek. Ik ben in de laatste jaren mijn kruisje kwijt geraakt en dat vind ik nog steeds heel jammer. Vooral hier.

Bij het naar buiten lopen, besluiten we richting de Alexanderplatz te lopen. Hier staat de Fernsehturm. Onderweg komen we heel veel eettentjes tegen. We proberen te zoeken naar een plek om ijs te eten, maar we vinden niets wat echt superlekker lijkt. Dan maar in de bus naar Unter den Linden.  We vinden vast nog wel ijs.