Grote ticketchaos

11 september 2016 - Hannover, Duitsland

We hebben stoel 23, 24, 27 en 28. Helaas zaten er al allerlei mensen op die stoelen. Daarom besloten we in dezelfde wagon op een andere plaats te gaan zitten. Soms moet je jezelf een beetje flexibel opstellen. Vanaf Hengelo zouden de zitplaatsen gereserveerd zijn. Dat is ook gelijk de laatste stop in Nederland. Het volgende station is Bad Bentheim.

Na een uurtje besluiten Sietse en Wiepie er samen op uit te gaan om iets te eten te halen in de gastronomische wagon. We hebben allemaal wel wat trek, dus dat komt goed uit. In de tussentijd komt er een vrouw die mijn plek opeist. Ja, daar heeft ze recht op, want mijn plek wordt ook bezet gehouden. Ik zeg tegen Willem dat ik weg moet van mijn plek. We zeggen dat we in de goede wagon, wagon 5 zitten. Ineens zegt een Nederlandse vrouw tegen ons dat wij nu in wagon 4 zitten.

O jee, Sietse en Wiepie zijn weg. Wat nu? Ik weet ook geen woord Duits op dat moment. Heb ik daarvoor eindexamen Duits gedaan? Na overleg met Willem besluiten we met de handbagage naar de goede wagon te gaan. Sietse en Wiepie komen daar toch langs. Later kunnen we dan wel de koffers verplaatsen. In wagon 5 blijkt dat de helft van onze stoelnummers hier bezet zijn. Willem besluit met Wiepie op de juiste plaatsen te gaan zitten en ik koos een andere plaats waar ik met Sietse kon zitten. Ik was inmiddels erg onrustig geworden, want ik zat nog steeds niet op de goede plek. Straks komt er weer iemand zijn stoelnummer opeisen. En zoals ik al zei, mijn Duits is weg.

Na een tijdje komen Sietse en WIepie niets vermoedend terug. Wiepie stoof zo hard door de trein, dat ze mijn stem niet hoorde. Ik kon haar nog net aan haar t-shirt vasthouden. We leggen hen uit wat er is gebeurd. We gaan rustig zitten. Bij mij was de onrust er nog steeds, want nogmaals: We zitten nog niet op de goede plek. Er komt weer een tussenstation en Sietse geeft aan dat er echt niemand de stoel komt opeisen. Hij wilde me rustig maken, maar natuurlijk had hij ongelijk. Daar kwam de volgende vrouw mijn stoel opeisen. Toen zei Sietse: “Dan ga ik nu de mensen die op onze stoel zitten ook wegsturen.” Sietse loopt naar die mensen en er ontstaat grote verwarring. Tickets worden met elkaar vergeleken. Uiteindelijk is het op een grote stoelendans uitgelopen. Een heleboel mensen blijken op de verkeerde plaats te zitten.

Inmiddels zijn we bij Hannover aangekomen en nu zitten we alle vier eindelijk op de goede plaats. Langzamerhand zakt bij mij ook de onrust weg. Nu kunnen ze me niet meer weg sturen. Ik kan niet zo goed tegen dit soort dingen. Als iedereen nou op de goede plek zou zitten, dan was het niet zo’n ding geworden. Hopelijk nog twee uur rustig zitten.

1. Dineke:
    11 september 2016
    oh jeee daar zou ik helemaal gek van worden en Harry zou denk ik ook onze steoeln opeisen - wat een gedoe. wist niet eens dat je stoelen kon reserveren in de trein