Rust in de trein

11 september 2016 - Berlijn, Duitsland

De rest van de reis zitten we ieder ons ding te doen. We zitten namelijk niet naast elkaar, alle vier aan het gangpad. Dan ben je toch wat meer gescheiden van elkaar. Willem zit een tijdschrift te lezen, WIepie zit een spelletje op de iPad te spelen, Sietse zit een Sudoku te maken en ik zit de reisverhalen te typen. Lekker ieder zijn eigen ding. Nog een wonder dat we niet in slaap zijn gevallen.

Tijdens de treinreis hebben Sietse en ik ook een Top 5 gemaakt van dingen die we graag willen zien in Berlijn. Of nou ja, eigenlijk is het een Top 8 geworden. Willem en Wiepie hebben ieder afzonderlijk ook een Top 5 gemaakt. Op deze manier kunnen we vanavond tijdens het eten bespreken welke plannen we gaan maken voor de komende dagen.

Zojuist heb ik het toilet bezocht in de trein. Ik vind dat altijd een hele vreemde ervaring. Als ik op het toilet zit, dan zit ik nooit rustig. Dat gewiebel van die trein. Toch hou je het op een reis van 4 en een half uur niet vol om dat de vermijden. En de knop om door te spoelen vind ik altijd heel heftig, net alsof de trein kapot gaat. Nog erger is dat in het vliegtuig, dan heb ik het gevoel dat er een schietstoel tevoorschijn komt. Ach ja, ieder zo zijn rare dingen.

Iedereen heeft mijn reisverhalen even gelezen in de trein. Alle tijd om dat even te lezen. O ja, vergeet ik nog helemaal te vertellen dat we een heerlijk stuk Flammküchen hebben gegeten onderweg. Wat een genot, even iets hartigs. Voor Willem en Wiepie is het eten van een Flammküchen hun eerste keer en dit viel goed in de smaak. Als we in Berlijn aan komen, zullen we vast ook nog wat lekkers eten op de Hauptbahnhof. We zijn er bijna. Ik heb zin om op onderzoek uit te gaan.