Hollandse zuinigheid

11 september 2016 - Berlijn, Duitsland

Jaaaa, we zijn er! Daar staan we dan op de Hauptbahnhof van Berlijn. Het is hier gelijk behoorlijk warm. In Nederland was het nog bewolkt en wat fris, maar in Berlijn is het 28 graden. De jassen hebben we gelijk maar ingepakt. We besluiten eerst wat te eten, nadat ik vertelde dat ik echt wat nodig had. Ook wilden we langs de Tourist Info om kaartjes voor het openbaar vervoer te halen. Eerst maar eens af van het perron. Vervolgens komen we in een enorme hal terecht. Persoonlijk heb ik nog nooit zo’n groot station gezien.

De Hauptbahnhof bestaat uit vijf verdiepingen. De middelste verdieping is de begane grond. De trein kwam aan op de bovenste verdieping, dus in eerste instantie merk je niet dat het zo groot is. Totdat je van het perron naar beneden loopt. Overal eten en drinken te koop. Duitsers zijn enorme zoetekauwen, dus dat zien we genoeg. Eerlijk gezegd hebben wij vooral zin in iets hartigs. Wij zagen op een bord Currywurst Express, Dat lijkt ons wel wat als welkomstsnack.

We kunnen de Currywurst Express tussen al die eettentjes moeilijk vinden. Wel komen we de Informationen tegen. Willem en Sietse gaan in de rij staan, terwijl Wiepie en ik op zoek gaan naar de Currywurst Express. Het blijkt dat die even verderop zit. We gaan dus weer terug naar de mannen. Die zijn eindelijk aan de beurt, maar worden direct doorverwezen naar de Tourist Info. Oké, de mannen gaan dus in de volgende rij staan. Wij passen wel op de bagage.

Uiteindelijk komen de mannen terug met een Berlin Welcome Card voor 6 dagen. Daarmee hebben we gratis openbaar vervoer, maar ook kortingen oplopend tot 50% in restaurants, bezienswaardigheden en winkels. Nou, helemaal goed. Nu op naar de currywurst. We willen eigenlijk alleen maar een worst met een glas drinken en geen menu. Totdat ik merk dat een menu goedkoper is dan drinken met een snack. Ja hallo, wij blijven Hollanders, he?

Na een heerlijke currywurst met lekkere patat hadden wij er weer zin in. Ook Willem en Wiepie die niet echt honger hadden, waren blij met deze traktatie. Ook een glas drinken gaat er goed in, we hebben praktisch niets gedronken in de trein. Nog steeds op het station merken we dat het heel warm is buiten. Tijd om het hotel te gaan zoeken.

1. Ad.roskam:
    11 september 2016
    Geweldig mooie stad. Als je gelegenheid hebt zoek dan de bar Das Cloo op. Een ervaring apart. Zit niet ver van K.Damm... ook gedachtniskirche bezoek waard. Bij de tv toren het oude imposante gemeentehuis je kijkt je ogen uit. Veel plezier en geniet ervan.....
  2. Wiepie:
    12 september 2016
    Ja, dat station keek je je ogen uit. Er was zoveel te zien. En dit is nog maar het begin. WIJ GAAN BERLIJN VERKENNEN!!!