Historische stadswandeling Schmallenberg

18 juni 2016 - Schmallenberg, Duitsland

Wij zitten heerlijk op een mooi historisch plein in Schmallenberg. Heerlijk genieten van ons meegebrachte lunch uit het hotel. De zon schijnt volop en het is beter weer dan in Altastenberg. Totdat het ineens betrekt. Gelukkig hebben we onze lunch achter de kiezen. De zon is verdwenen en het begint heel zacht te regenen. Wij vonden het nog niet vervelend, dus bleven lekker op ons bankje. Iedereen was al verdwenen. Op een bepaald moment merk ik dat het harder gaat waaien en de lucht grijzer wordt. Nu is het moment om te gaan. Dus Sietse en ik lopen rustig naar een portiek toe. We staan er onder en het begint te hozen. Wat een goede timing! We kunnen hier geen gebruik maken van wifi, dus ik probeerde in de praktijk te brengen wat mijn vader mij heeft geleerd. Het is gelukt, pap!

Het bleef maar regen en ik heb een hekel aan stil staan, dus ik wilde gaan lopen toen het zachter regende. We beginnen aan onze stadswandeling. We hebben een folder waar alle bezienswaardigheden in staan. Alleen hoe doe je dat als het buiten nat is? In het begin liepen we van luifel naar luifel en dan keken we even in onze folder. Inmiddels waren onze jassen toch behoorlijk nat. Dan wordt het ook wat koud. Maar gelukkig, daar was de zon weer! Ik vertrouwde daar al op.

De route van de stadswandeling ging voornamelijk langs huizen, gebouwd in een bepaalde stijl of tijd. Er zaten mooie exemplaren tussen. Alhoewel we bij sommige huizen het verschil niet zagen met de normale huizen in Schmallenberg. We liepen het eerste gedeelte op een aflopende weg, dus je weet dat je straks nog mag klimmen. Maar niet teveel over nadenken. Er staan ook veel bronzen gedenkplaten langs de route. Op een bepaald moment kregen we door dat de stad wel erg rustig werd. Het blijkt dat ze hier heel vaak op zaterdagmiddag gewoon dicht gaan. Ik moest op een bepaald moment nodig naar het toilet, maar we kwamen langs een backerei die bijna dicht ging. Gelukkig was het personeel zo vriendelijk dat ik even binnen mocht komen. Het kostte ook geen geld. Sowieso waren de mensen in Schmallenberg erg vriendelijk.

Op het midden van de route liep je om het Rathaus heen. Dat gebouw was op zich niet zo bijzonder, maar je kwam daarna door een park. Hier keek je zo berg en dal in. Ook was hier heel veel rust. Je hoorde de vogels en het ritselen van de takken. Hier hebben we heerlijk een yoghurtje zitten eten. Wat een genot. Of zoals Sietse zegt: Wat romantisch! Daarna liepen we door een straat waar de stadsmuur zat. Schmallenberg heeft met veel branden te maken gehad, waardoor ze veel gedenkplaten of gedenkstenen hebben staan. Al met al hebben we een hele mooie stadswandeling gezien. Echt een aanrader!

1. Ina:
    18 juni 2016
    Hier is WiFi ook niet elke keer goed.
    Meer reactie na weekeind.
    Veel plezier