De prins van Oranje en de Koningslinde

14 juni 2015 - Bredevoort, Nederland

We fietsen Bredevoort binnen. De vorige keer waren we in het recreatiegebied wat net buiten Bredevoort ligt. Nu rijden we de plaats zelf in. We beginnen op een smal ijzeren bruggetje en komen bij een molen. Deze molen ligt op een heuvel. Als je er onder staat, ligt de molen erg hoog. De molen heet "De prins van Oranje". Waarom dat is, is ons niet duidelijk geworden.

Nadat we om de molen zijn heen gefietst, moeten we de tweede weg rechts. Dan komen we op de Markt. Nou, wij kwamen de Markt niet tegen. Dat was in dit geval niet erg, want we kwamen bij een hele mooie vijver met een fontein en bomen er om heen. Dat was een plaatje. Daarnaast lag een grasveld. Op dat grasveld stond de Koningslinde. Deze linde is geplaatst op 30 april 2013, de kroning van Koning Willem Alexander. Erg leuk om te zien. Ook stond er een kanon. Het is mij alleen niet duidelijk geworden welke betekenis dat had.

Omdat we uiteindelijk toch de fietsroute wilden oppakken, heeft mijn vader even op zijn telefoon gezocht naar de plek van de Markt. We zaten er niet ver vandaan, dus we zijn die kant op gefietst. Je rijdt dan zo het centrum van het dorp in, waar terrasjes zitten en allemaal boekenwinkeltjes. Ik vond het heel sfeervol in Bredevoort.

Daarna fietsten we weer rustig Bredevoort uit. Dan ben je ook weer zo op de camping. Dit keer kwamen we op de zijkant binnen en dan fiets je nog de hele camping over na ons chalet. Het was ook rustig op de camping. Je zag al mensen weer inpakken en opruimen. Toch zien we ook al weer veel caravans en campers weer het terrein op komen. Even afwachten wat daar morgen nog van over is.

1. TN:
    15 juni 2015
    Hallo Martina,

Ik kwam toevallig je blog tegen en heb wat antwoorden op je vragen:

1. De naam van de molen is pas in de jaren zestig/zeventig van de vorige eeuw gekozen. Daarvoor had hij geen naam. De naam verwijst naar Frederik Hendrik die in 1644/45 als stadhouder, als heer van Bredevoort, toestemming verleend voor de bouw van een standerdmolen op Welgemoed, één der zes bolwerken van de stad. Op hetzelfde bolwerk werd in 1870 de huidige molen gebouwd, nadat de standerdmolen in 1869 afbrandde. De heuvel die je noemt is dat bolwerk.
    2. De Markt hebben jullie waarschijnlijk gemist doordat jullie links, i.p.v. rechtsaf zijn gegaan.
    3. Dat kanon is een verwijzing naar de geschiedenis van Bredevoort als vestingstad. De 'vijver' is een gedeelte van oude gracht die om Bredevoort heeft gelegen. Enkele keren per jaar wordt er met het kanon geschoten, zoals bijv. op Koningsdag door de plaatselijke compagnie 'Onversaegt' (vernoemd naar één van de andere voormalige bolwerken van Bredevoort).
    4. Bredevoort is een stad, heeft namelijk stadsrechten (gehad). Dus 'dorp'
    wordt door velen als een 'belediging' gezien ;-)
  2. Martina:
    17 juni 2015
    Dank je wel voor de informatie! Ik ben blij met deze aanvullingen. Vandaag heb ik een wandeling door de historische stadskern gedaan. Ook leuk!