Uit de richting

12 september 2016 - Berlin, Duitsland

We beginnen in bus 100. Deze bus komt langs alle hoogtepunten van Berlijn, dus dat leek ons een goed begin van de dag. Onderweg willen we dan stappen bij de halte Bellevue, want daar kunnen we richting de rondvaarten. Op die manier komen we ook langs alle bezienswaardigheden. Het leek ons wel wat om te starten met een dagje sightseeing.

Helaas liep het niet helemaal zoals gepland. We zijn nog niet helemaal gewend aan het openbaar vervoer hier. Het systeem zit nog niet in ons systeem. Bus 100 has als eindhalte Zoologischer Garten. Je snapt het al, dat was niet waar we moesten zijn. Maar goed, we lieten ons niet op de kop zitten, want er zijn meerdere wegen die naar Bellevue leiden.

Gelukkig hebben ze een metro bij deze halte, dus we gingen ondergronds. Dan begin je natuurlijk met de metrokaart te ontcijferen, maar dat ging niet helemaal vlekkeloos. We snapten niet hoe de boel in elkaar zat. We zijn richting een metro gelopen en kwamen er achter welke kant de juiste metro was. Goed geregeld. Tenminste, dat dachten we. De eerste halte klopte met ons plan, maar de tweede halte was een andere. We stonden bij Turmstrasse. Hmmm… Na wat speurwerk bleken we op de verkeerde lijn te zijn gestapt. Welke lijn we dan wel hadden moeten hebben, is ons tot op dit moment nog compleet onduidelijk. Dat gold ook voor een stel jonge Vlamingen. Wij hebben onze kaart even uitgeleend, zodat zij ook hun doel konden bereiken.

Uiteindelijk besloten we één halte terug te gaan, maar dit was geen overstapstation. Nou ja, dan de benenwagen maar gebruiken. Het is al erg warm, dus we lopen op ons dooie gemakkie. We kwamen bij de Klopstockstrasse en die moesten we volgens mij rechts in. Dat hebben we ook gedaan, tot we de metrohalte Turmstrasse weer tegen kwamen. Oeps! Alhoewel, deze wordt verbouwd en dat was net niet zo. Dan zullen we wel de andere kant op moeten. We zijn op de Klopstockstrasse maar omgekeerd om verder te lopen. Op het moment dat we deze straat hebben uitgelopen, blijkt dat we toch de verkeerde kant op zijn gelopen. Tjonge jonge, wat een chaos vanmorgen. Ik had mijn eerste intuïtie moeten vertrouwen.

We waren nu bij een S-bahn station, waar we één halte verder bij halte Bellevue aan kwamen. Dan pakken we die lijn en kunnen we eindelijk naar de plek van bestemming. We besluiten na dit ritje dat de bus en de S-bahn echt prettigere alternatieven zijn dan de metro. Door de hitte is het in de metro warm en klam. Het is erg benauwd. Ook zie je meer in de andere vormen van openbaar vervoer.