Saarbrücken proeven

22 juni 2016 - Saarbrücken, Duitsland

Een nieuwe morgen, een nieuwe poging. Wij gaan weer proberen naar een grote stad te gaan. Dit keer naar Saarbrücken, de hoofdstad van Saarland. Met ongeveer 50 minuten zijn we er. We hebben van te voren wat adressen genoteerd, die we dan in onze Mio kunnen zetten. We willen naar het centrum om te winkelen en om cultuur op te snuiven.

We parkeren vlakbij een groot overdekt winkelcentrum midden in de binnenstad, genaamd Europa Gallerie. Hier zien we een winkel met afgeprijsde sportmerkkleding. Sietse heeft twee t-shirts en een korte broek gekocht. Dan heeft hij een verjaardagsoutfit voor morgen. ;) Het is vandaag heel warm, dus we lopen op ons gemakje naar buiten. We gaan nu de culturele hotspots opzoeken.

Onze wandeling start met het lopen naar de Ludwigskirche. Dat is een hele bekende barokke kerk in Saarbrücken. Het ziet er speciaal uit. Nog verder op een berg ligt een slot, maar daar zijn we niet aan begonnen. De wandeling is zo al lang genoeg. Terwijl we over de Saar lopen, zien we Die Alte Brücke liggen. Die brug stamt vanuit het einde van de Middeleeuwen. Het is de oudste brug van Duitsland en die zit er solide uit. We lopen wat verder en zien het begin van deze brug. Daar staat ook een groot theater.

Aan de overkant van de straat zit een café, genaamd Alex. We besluiten daar te gaan zitten, want we hebben na die lange wandeling wel wat rust nodig. Het is een trendy café. Met dit warme weer willen we wel wat fris drinken. We besluiten hun zelfgemaakte limonades te proberen. Sietse neemt de watermeloen limonade en ik de citroen-munt limonade. Het is een halve liter, dus hier nemen we even de tijd voor. Het is heerlijk voor de dorst. Daarnaast gaan we de Originales Elzässer Flammküchen eten. We zitten in de omgeving, dus we hadden ons al voorgenomen Flammküchen te eten. Tegenwoordig zie je het steeds meer in Nederland. De limonade en de Flammküchen smaakten heerlijk. We zaten lekker in de schaduw bij te komen.

Na ruim een uur liepen we richting de St. Johann Markt. Het verhaal is dat het oude vissersdorp St. Johann stadsrechten kreeg en besloot dat deze markt het midden van de stad werd, dat nu Saarbrücken heet. Hier zitten veel cafés, wat er erg gezellig uit ziet. Daarna besluiten we toch nog een extra rondje te lopen langs de Johanneskirche en het oude Rathaus St. Johann. Echt de moeite waard. Op het Rathaus staan beelden van verschillende beroepen. De beroepen die er vroeger ook al waren, bijvoorbeeld boer. Ook staat er op het dak een wachter, ook een beeld. De Johanneskirche is onbeschadigd uit de Tweede Wereldoorlog gekomen. Dat is bijzonder, want bijna heel Saarbrücken is getroffen. De Ludwigskirche, bijvoorbeeld, is gebombardeerd in 1944 en die hebben ze in 1946 weer opgebouwd. De Johanneskirche is dus een bijzonder verhaal.

We moeten even zoeken hoe we nu weer in het centrum komen, maar met logisch nadenken en een Mio kom je een heel eind. Nu gewoon nog even winkelen. Al zal dat niet lang duren, want onze voeten hebben het wel gehad. We gaan nog naar een groot Kaufhaus, naar een mega C&A en een Lego winkel. Dan komen we weer aan bij de Europa Gallerie. We bezoeken nog een paar winkels en besluiten naar het hotel terug te rijden.

1. Ina:
    22 juni 2016
    Ja eindelijk flamkuchen. Was het lekker?
  2. Martina:
    22 juni 2016
    Ja zeker, dat smaakte erg goed. Alleen was deze niet met ui. Dat hoort wel zo. Morgen nog maar een keer proberen?
  3. Wiepie:
    22 juni 2016
    Fijn zoals je over die oude gebouwen verteld, mooi weer en nog lekker eten, dat is echt genieten.
  4. Ina:
    23 juni 2016
    Hartelijk gefeliciteerd vanuit een regenachtig (onweer) Leek.
    Ik denk aan jullie.
  5. Martina:
    23 juni 2016
    Dank je wel, mam! Hier komt het onweer morgen en overmorgen.