Tweede indruk loont

28 juni 2016 - Weiskirchen, Duitsland

De dag begon vandaag wat minder, want we hebben erg onrustig geslapen. We voelen ons dus ook niet uitgerust. Maar rustig aan vandaag, het is vakantie. Ik voel me nog wel redelijk, maar Sietse voelt zich niet zo super. Nu is het eigenlijk altijd wel zo dat Sietse minder goed tegen slaaptekort kan dan ik. Tijdens het ontbijt zegt Sietse dat hij zich wat slap in de benen voelt. We besluiten dus eerst even rustig bij te komen na het ontbijt.

Ik vertel het nooit in mijn blog, maar eigenlijk zitten we na het ontbijt altijd even bij te komen. Het ontbijt is altijd heerlijk en een goede start, maar de darmen moeten het altijd even verwerken. Hier in het hotel komt de schoonmaakdienst al ’s morgens, dus meestal is de kamer al klaar na het ontbijt. Als dat niet het geval is, gaan we altijd beneden in de hal zitten bij de receptie. Hier hebben ze een goede bank en lekkere stoelen. Vandaag zitten we hier ook.

Sinds dat wij hier in het hotel zitten, is er ook een ander Nederlands stel. Over het algemeen verblijft iedereen hier korter, maar zij zitten net als ons al ruim een week in dit hotel. In het begin hoorde ik hun Nederlands praten, maar we liepen elkaar eigenlijk altijd voorbij. Wij noemden dat dan niet zo gezellig. Vandaag checken zij uit en ik neem de moeite om ze een goede reis te wensen. Tot onze grote verbazing beginnen ze nog een heel gesprek met ons.

Zij vragen waarom we in de hal zitten. We hebben het er over dat het zo fijn is om even bij te komen na het ontbijt en dat zij dat ook zo prettig vonden. Dat het hotel zo goed is. Van te voren leek het ons alle 4 heerlijk dat er een zwembad bij is, maar dat er genoeg te doen is in de omgeving, waardoor je minder vaak zwemt dan je dacht. We praten over Trier en over de Saarschleife. Zij vertelt dat ze hoogtevrees heeft en dat je dat wel even voelt bij de Cloef. Voor mij weer erg herkenbaar. Ook grappig dat we allebei pas laat onze vakantie hebben geboekt. Na een tijd te praten, gaan zij naar Maastricht, naar hun dochter. Wij blijven nog even zitten.

Grappig om te merken dat we meer overeenkomsten hebben dan je van te voren denkt. We zitten allemaal vol vooroordelen en meestal handelen we daarna. Dat is jammer, want je mist hierdoor hele leuke mensen of interessante gesprekken. Een eerste indruk vertelt ons eigenlijk niets. Ik wil niet zo oppervlakkig zijn. Geef mensen de kans om zichzelf te tonen en stel je open om jezelf te laten zien. We letten naar mijn idee te veel op dingen die we niet fijn vinden. Zoek naar de overeenkomsten, niet naar de verschillen. Zo, nu is het tijd om nog lekker verder te rusten.

1. Dineke:
    28 juni 2016
    een fijne waardevolle dag met bijzondere ervaringen hoop ik - geniet samen met een dikke knuffel van ons Harry - Dineke